آموزش باستان شناسی و عتیقه شناسی - تعبیر خواب -کانال تلگرام

» تصاویر مهمترین اکشتافات و یافته های زیرخاکی باستان شناسان در سال 2015اخبار باستان شناسی و آموزشی و کانال تلگرام تعبیر خواب دعا

در این پست از سایت antique-book-treasure.ir تصاویر مهمترین اکشتافات و یافته های زیرخاکی باستان شناسان در سال ۲۰۱۵ را برای شما عزیزان علاقه مند به باستان شناسی قرار دادیم . در این مطلب شما را با مهمترین و عجیبترین اکتشافات و یافته های زیرخاکی توسط باستان شناسان در سال ۲۰۱۵ میلادی آشنا خواهیم کرد . برای دیدن متن کامل و تصاویر و عکسهای مربوطه به ادامه مطلب مراجعه کنید ./

تصاویر مهمترین اکشتافات و یافته های زیرخاکی باستان شناسان در سال 2015

تصاویر مهمترین اکشتافات و یافته های زیرخاکی باستان شناسان در سال ۲۰۱۵

تصاویر مهمترین اکشتافات و یافته های زیرخاکی باستان شناسان در سال ۲۰۱۵

سال ۲۰۱۵ نفس‌های آخر را می‌کشد و باستان‌شناسان با لبخند رضایت بر لب، بدرقه‌اش می‌کنند. از موزاییک‌های رنگارنگ گرفته تا قدیمی‌ترین چوب‌شور و هسته‌های هلوی دو میلیون و ۵۰۰ هزار ساله در سالی که گذشت، باستان‌شناسان و علاقه‌مندان به این حوزه را شگفت‌زده کرد.

۲۰۱۵ از دید باستان‌شناسان سال پرباری بوده؛ اکتشافات بسیاری در این ۱۲ ماه انجام شد و یافته‌های ارزشمند دانشمندان سرتاسر دنیا اطلاعات کم‌نظیر و جدیدی را درباره تاریخ جهان فراهم کرد.

در این گزارش به مهمترین اکتشافات باستان‌شناسی سال ۲۰۱۵ میلادی می‌پردازیم.

«استون‌هنج» تنها نیست

سازه سنگی جدیدی که در فاصله دو مایلی «استون‌هنج» انگلیس کشف شد، یکی از تأثیرگذارترین یافته‌های باستان‌شناسان در سال ۲۰۱۵ لقب گرفت. این بنای تاریخی که «سوپرهنج» نام گرفته، از بزرگترین سازه‌های سنگی اروپاست که شامل ردیف C شکلی از سنگ‌های عظیمی با قدمت چهار هزار و ۵۰۰ سال می‌شود.

این مکان سه فوت زیرِ زمین سخت و سرسبز اطراف «استون‌هنج» واقع شده که به «دیوارهای دورینگتون» شهرت دارد. این کشف ثابت کرد «استون‌هنج» در این منطقه تنها نبوده بلکه بالعکس در مرکز یک سایت بزرگ که برای مراسم آیینی مورد استفاده قرار می‌گرفته، واقع شده است. این منطقه دره‌ای خشک است که به رودخانه «آوون» ختم می‌شود. به گفته یکی از کارشناسان، این بزرگترین سازه سنگی است که تاکنون در بریتانیا و شاید کل اروپا کشف شده است.

رادارهای زیرزمینی پژوهشگران حدود ۳۰ تخته سنگ با ارتفاع ۴٫۵ متر را شناسایی کرده‌اند. باقی‌مانده ۶۰ بنای سنگی دیگر هم در این ناحیه شناسایی شده که این نشان‌دهنده عظمت این سازه‌های ۴۵۰۰ ساله است.

تصاویر مهمترین اکشتافات و یافته های زیرخاکی باستان شناسان در سال 2016,گنج و دفینه زیرخاکی عتیقه,پیدا کردن گنجهای زیرخاکی از زیر زمین

تصاویر مهمترین اکشتافات و یافته های زیرخاکی باستان شناسان در سال ۲۰۱۶,گنج و دفینه زیرخاکی عتیقه,پیدا کردن گنجهای زیرخاکی از زیر زمین

قدیمی‌ترین چوب‌شور جهان

وقتی باقی‌مانده یک کشتی ۲۰۰۰ ساله رومی در ساحل «لیگورا»ی ایتالیا پیدا شد، غذا یک بار دیگر در مرکز توجه اکتشافات باستان‌شناسان قرار گرفت. در این کشتی هزاران شیشه دربردارنده نوعی سس متعلق به دوران رم باستان پیدا شد؛ ماده‌ای تند و پرادویه که بخش اصلی آن را ماهی تشکیل می‌داده.

جدا از این اکتشاف خوشمزه، سال ۲۰۱۵ آبستن کشف خوراکی دیگری نیز بود. یک اشتباه آشپزی باعث شد قدیمی‌ترین چوب‌شورهای تاریخ جهان به عمر ۲۵۰ سال پیدا شوند. این بیسکویت‌های کاملا کربن‌شده در آلمان و در باقی‌مانده سازه‌ای که تصور می‌شود یک نانوایی باشد، کشف شدند. چوب‌شورها شباهت بسیاری به محصولات خوراکی امروز دارند. دانشمندان بر این باورند که نانوا این دو بیسکوییت را در اجاق گذاشته و فراموش کردنشان موجب سوخت کامل‌شان شده. او سپس آن‌ها را در سوراخی زیر سطح زمین انداخته است.

هسته‌های هلوی دو میلیون و ۵۰۰ هزار ساله

اوایل دسامبر سال ۲۰۱۵ هشت فسیل هسته هلو در نزدیکی یک ایستگاه اتوبوس در چین پیدا شد. قدمت این هسته‌ها دو میلیون و ۵۰۰ هزار سال تخمین زده شده است. این هسته‌ها کاملا شبیه نمونه‌های امروزی آن هستند و به نظر می‌رسد هلو از خوراکی‌های محبوب مردم آن دوران بوده است.

شاهزاده‌ای از عصر آهن

قبر شاهزاده سلتی

امسال یکی از شگفت‌انگیزترین اکتشافات طی ۱۰۰ سال گذشته متعلق به عصر آهن را با خود به همراه آورد. باستان‌شناسان موفق شدند در منطقه شمال‌غرب فرانسه قبر شاهزاده‌ای سِلتی را پیدا کنند که همراه با ارابه‌اش در مرکز یک تپه بزرگ دفن شده بود. این تپه ۱۳۰ فوتی در نزدیکی روستای «لاوااو» فرانسه واقع شده و قدمت آن به قرن پنجم قبل از میلاد برمی‌گردد.

اتاقک محل دفن این پرنس ۱۵۰ فوت‌مربع مساحت دارد و باستان‌شناسان قدمت آن را دو هزار و ۵۰۰ سال تعیین کرده‌اند. یکی از وسایلی که در قبر عجیب این اشراف‌زاده یافت شد، پاتیل بزرگ شرابی بود که با برنز تزیین شده و گمان می‌رود توسط صنعتگران یونانی ساخته شده باشد. این ظرف به قطر ۳٫۲ فوتی چهار دسته گرد دارد که با سرهای برنزی به شکل خدای یونانی «آخیلوس» تزیین شده‌اند.

قبر ۲۳۰۰ ساله در توسکانی

یکی دیگر از یافته‌های ارزشمند دانشمندان در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۵ قبر دست‌نخورده‌ای در توسکانی متعلق به تمدن اتروریا بود. کشاورزی در حال شخم زدن زمینی در ۳۰ مایلی جنوب‌غرب «پروجا» بود که به این قبر دو هزار و ۳۰۰ ساله برخورد. این مقبره شامل دو اتاقک مستطیل‌شکل ۱۶ فوت‌مکعبی با دو تابوت، چهار گلدان مرمرین زیبا و چندین شی دیگر می‌شود. یکی از تابوت‌ها از جنس سنگ است و دست‌نوشته‌ای طولانی روی آن حک شده است. یکی از گلدان‌ها دربردارنده خاکستر مرده است و در یکی از تابوت‌ها باقی‌مانده جسد یک مرد دیده می‌شود.

به گزارش دیسکاوری، استفاده از مرمر سفید، روش خاکسپاری و اشعاری که در دست‌نوشته‌ها به چشم می‌خورد، نشان می‌دهد این مقبره از آن خانواده‌ای اشرافی است که در نزدیکی قلعه «چیوسی» اتروریا می‌زیسته‌اند. سر مرمرین یک مجسمه که به وضوح از گردن جدا شده هم در این مکان کشف شد. این مجسمه چهره مرد جوانی با اندازه واقعی را نشان می‌دهد اما معنای آن هنوز برای پژوهشگران پنهان مانده است.

قلعه ۲۰۰۰ ساله یونانی‌ها

باستان‌شناسان مذهبی سال ۲۰۱۵ به یکی از بزرگترین اکتشافات خود دست زدند و یکی از مهمترین معماهای اورشلیم را حل کردند و آن هم پیدا کردن مکان «آکرا» قلعه یونانی است که در منابع یهودی به آن اشاره شده است. این سازه بیش از ۲۰۰۰ سال پیش به دستور پادشاه یونانی «آنتیوکوس چهارم» ساخته شد و کتاب‌های مقدس دین یهود از آن یاد کرده‌اند.

بیش از ۱۰۰ سال بود که باستان‌شناسان به دنبال مکان اصلی این دژ می‌گشتند. پس از ۱۰ سال حفاری، آن‌ها به دیوارهای عظیمی رسیدند که پایه‌های برجی بلند با ۶۶ فوت طول و ۱۳ فوت عرض را تشکیل می‌دادند. تحقیقات در این منطقه منجر به کشف تیرهای برنزی و منجنیق‌های سنگی شد که همگی نماد دوران حکومت «آنتیوکوس» (۲۱۵ تا ۱۶۴ پیش از میلاد) هستند.

بقایای کشته‌شکسته‌های یونانی

۲۲ کشتی‌شکسته در یونان

باستان‌شناسی زیرآب هم در سال ۲۰۱۵ بی‌نصیب نماند و یکی از طلایی‌ترین سال‌هایش را سپری کرد. کشف بقایای ۲۲ کشتی تنها در منطقه‌ای ۱۷ مایل‌مربعی، یکی از شگفت‌انگیزترین اکتشافات سال جاری میلادی لقب گرفت. این کشتی‌ها در مجمع‌الجزایر «فورنی» که شامل ۱۳ جزیره می‌شود، در شرق جزایر «ساموس» و «ایکاریا» واقع شده است. تنها طی ۱۰ روز غواصی، ۱۲ درصد به تعداد کشتی‌های یافت‌شده در محدوده آب‌های یونان اضافه شد و این کشور را به پایتخت کشتی‌شکسته‌های جهان بدل کرد. در کل قدمت این کشتی‌ها از ۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تا قرن شانزدهم میلادی گسترده است.

علت اصلی این حوادث دریایی، فواصل طولانی برای تاجرانی بوده که بین دریای سیاه، دریای اژه، قبرس و مصر در رفت‌وآمد بوده‌اند. باستان‌شناسان تاکنون تنها موفق شده‌اند پنج درصد این یافته‌ها را مورد مطالعه قرار دهند، اما تا همین‌جا هم اطمینان دارند تعداد کشتی‌ها بیشتر از آنچه تاکنون کشف شده‌ است.

تاریخ ۱۴ هزار ساله دندانپزشکی

فعالان حوزه باستان‌شناسی تنها در زیرزمین پرکار نبوده‌اند، چند کشف جدید و کم‌نظیر هم در آزمایشگاه‌ها انجام شد. بررسی‌های میکروسکوپی دندان آسیایی به قدمت ۱۴ هزار سال، شواهدی از قدیمی‌ترین کار دندانپزشکی را نشان داد. بخش‌هایی از این دندان با ابزارهای کوچک و نوک تیز سنگی تراشیده شده است. بازنگری و مطالعه بقایای جمجمه یک انسان باستانی در ایتالیا نشان داد که یکی از دندان‌های این فرد دارای پوسیدگی عمیقی بوده و روی قسمت‌های مختلف پوسیدگی آن با کمک ابزارهای کوچک سنگی، خراش‌های کوچکی در جهات مختلف ایجاد شده است.

رمزگشایی طومار‌های باستانی

یکی دیگر از اکتشافات آزمایشگاهی باستان‌شناسان در سال ۲۰۱۵ مربوط است به خواندن مطالب درون طومارهای کربن‌شده، بدون نیاز به بازکردن آن‌ها. پاپیروس‌های متعلق به سال ۷۹ میلادی در حالی که بر اثر دمای ۷۵۰ درجه فارنهایت تنها لوله‌ای ذغال‌شده از آن‌ها باقی مانده بود، در شهر رومی «هرکولانیوم» یافت شدند. دانشمندان توانستند بدون نیاز به باز کردن این طومارها، مطالب درون آن‌ها را بخوانند. این پاپیروس‌ها اکنون در کتابخانه ملی نپال نگهداری می‌شوند. این فناوری جدید به کشف مهم‌ترین دستاوردهای ادبیات کلاسیک از زمان رنسانس تاکنون کمک شایانی خواهد کرد.

راهب مومیایی‌شده

مومیایی‌های مدل ۲۰۱۵

حالت عجیب یک راهب مومیایی‌شده و قدیمی‌ترین نشان ابتلا به نارسایی قلبی در سال ۲۰۱۵ از اکتشافات جالب دانشمندان بود. محققان موفق شدند با بررسی مومیایی سه هزار و ۵۰۰ ساله به نام «نبیری» قدیمی‌ترین مورد نارسایی قلبی در تاریخ بشر را مورد مطالعه قرار دهند. «نبیری» نام مصری باشکوهی است که متعلق به فردی در زمان هجدهمین فرعون «توتموسس سوم» بوده است.

یکی دیگر از مومیایی‌های یافت‌شده که تعجب همه علاقه‌مندان به حوزه باستان‌شناسی را برانگیخت، راهبی بود که به مدت ۲۰۰ سال و در حالت مدیتیشن «نیلوفر» مومیایی شده است. این راهب بودایی که در یک غار پیدا شده، ۲۰۰ سال پیش به حالت نشسته با زانوان و دست‌های خم در پوست گاو مومیایی شده و پس از کشف او در مغولستان، گفته می‌شود ممکن است او هنوز زنده و در خلسه‌ای ذهنی به نام «توکدام» باشد!

حالت «توکدام» در دین بودایی‌ها نزدیک‌ترین حالت به «نیروانا» و یکی از مدیتیشن‌های قوی محسوب می‌شود. به گفته‌ یکی از اساتید موسسه هنر بودایی مغولستان‌، دست چپ لامای مومیایی شده باز است و دست راست او به حالت نمادینی به موعظه اشاره می‌کند. این یعنی این لاما هنوز زنده است و در حالت مراقبه شدید و عمیقی به نام «توکدام» قرار دارد.

زن ۷۰۰۰ ساله مبتلا به سرطان خون

در سالی که روزهای پایانی‌اش را سپری می‌کند، پژوهشگران آلمانی قدیمی‌ترین مورد ابتلا به سرطان خون را با انجام آزمایشات سی‌تی‌اسکن با رزولوشن بالا در باقی‌مانده اسکلت یک زن ۷۰۰۰ ساله پیدا کردند. این زن بین ۳۰ تا ۴۰ سال سن داشته و سال ۱۹۸۲ باقی‌مانده استخوان‌هایش در منطقه متعلق به دوران نوسنگی در جنوب‌غربی آلمان کشف شد.

ترجمه گزارش از: مهری محمدی مقدم

سوپرهنج ۴۵۰۰ ساله

قبر ۲۳۰۰ ساله در توسکانی

قدیمی‌ترین دندان پاکسازی شده

اسکلت زن ۷۰۰۰ ساله مبتلا به سرطان خون

قدیمی‌ترین هسته‌های هلو

قلعه ۲۰۰۰ ساله «آکرا»

بازدید : 359 views بار دسته بندی : اخبار میراث فرهنگی ، باستان شناسی ، کشف آثار باستانی تاريخ : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.